Prom

Níže se nachází popis pravidel a herních mechanik, které používáme v larpu Prom. Prosíme, aby sis před tím, než budeš hrát Prom, tuto stránku řádně prostudoval. O hudbě samotné se dozvíš víc v postavách. Před hrou se bude vysvětlování mechanik věnovat pouze minimum času, prosíme tedy, abys přišel připravený.

Rudé stop

Během hry se může stát, že se dostaneš do situace, která tě jako hráče, ne jako postavu, fyzicky či psychicky ohrožuje. Pokud cítíš, že je něco nad tvoje síly, můžeš scénu kdykoliv ukončit vyřčením kouzelného sousloví "rudé stop". Když toto heslo uslyšíš, je to signál, abys přestal hrát a situaci citlivě vyřešil (většinou stačí, když ze scény hráč odejde a ideálně vyhledá organizátora).

Hráč není postava

V průběhu hry bude hráč - např. Jan Novák, účetní, jehož zájmem jsou počítačové hry a lehká atletika - představovat charakter, který je součástí příběhu larpu. Třeba postavu Logana z glee klubu. Je potřeba mít na paměti, že hráč postavu pouze hraje. Pokud je Logan na tvoji postavu celou hru nepříjemný, neznamená to, že je takový Jan. A naopak, pokud tě Logan celou hru balí, neznamená to, že o tebe má zájem Jan.

Dynamika hry

From hero to zero. From zero to hero.

Hra je romantickou komedií z prostředí americké střední školy. Každá taková komedie má svoje pravidla. Třeba, že největší outsider ve škole má šanci stát se populárním, sbalit krásnou roztleskávačku a stát se králem plesu. Chtěli bychom, abys proto ctil pravidla žánru: krásní, úspěšní a populární lidé si užívají první půlku hry. Čím víc se ale blíží konec, tím méně se jim daří, jejich proslovy upoutávají čím dál méně pozornosti apod. A naopak. Ti, kteří na začátku hry sklízí posměch, se na konci stanou králem plesu. Pravidlo není důležité jen pro tvorbu a směřování vlastního příběhu, ale ještě více pro podporování a nepodporování okolních postav. V zásadě je to rozvržené tak, že v první polovině hry jsou “na vrcholu” roztleskávačky, fotbalisti a high class, ve druhé polovině hry se potom dostanou na vrchol glee, geekové a nezařazení. Funguje to tak, že v prví půlce (před plesem) se všichni smějí vtipům fotbalistů, i geekové, a všichni hejtují vystoupení glee na chodbě. Ale na plese je všechno jinak - vtipy fotbalistů jsou trapný a glee má skvělý koncert.

Každá postava má dostatek načrtnutých vztahů a možností, kudy se v první půlce hry vydat. Je důležité, abys jich co nejvíce rozehrál, jinak se může stát, že v druhé půlce hry nebudeš mít tolik herní náplně. Ano, znamená to, že tvou postavy nabádáme k promiskuitě.

Atraktivita

Každá postava má předem daný stupeň atraktivity. Tento stupeň není dán pouze fyzickou krásou (či ošklivostí) postavy, ale také kombinací jejího společenského postavení a tím, jak je ve škole přijímána. Takže i člověk, který by třeba nebyl obecně brán jako pěkný, může mít vysoké číslo, protože má takové postavení na potravním řetězci školy.

Kromě této veřejné varianty je pak také varianta osobní, kdy každá postava má napsáno to, jak vnímá pár jiných postav. Takže i díky tomu se například může kapitánovi fotbalistů zdát opravdu pěkná ta trochu divná holka ze sboru. A nebo naopak královna plesu nemusí být pro každého tou nejkrásnější dívkou na škole. Upozorňujeme, že sympatie nemusí být nutně vzájemné.

Stupnice je od 1 do 10 a číslo najdeš napsané na jmenovce. Čísla znamenají mají přibližně tento význam:

  • 9 - super
  • 8 - vlastně paráda
  • 7 - no dobrá
  • 6 - mám zavřené oči a myslím na Anglii
  • 5 - nope
  • 4 - fuj, hnus
Číslo si každý hráč může v průběhu larpu měnit podle toho, jak se jeho hra vyvíjí.

Hra je bezkontaktní

Tyto mechaniky jsou vytvořené tak, abychom měli hru, která je bezkontaktní. Díky mechanikám tak opravdu v zásadě není nutné, abyste se při násilí či intimitě vzájemně dotýkali. Letmé dotyky, poklepání po zádech nebo držení za ruce je v pohodě.

Intimita

Veškerá intimita na hře je symbolicky vyjádřena písněmi. Od nás dostaneš základní soubor s písničkami, které můžeš použít pro vyjádření polibku. Jsou vždy pojmenované podle toho, jaký polibek mohou vyjadřovat (např. tedy Romantický polibek 1). Pokud se rozhodneš, že chceš někoho políbit, tak si vybereš příslušnou píseň na svém přehrávači, nasadíš si sluchátka a přijdeš za tím, komu chceš dát polibek, a necháš ho, aby vložil svůj konec sluchátek do tvojí rozdvojky, a pustíš song. Druhá osoba na to může reagovat buď tím, že přijme song (a tím i polibek), odmítne se připojit (a tím odmítne i polibek), a nebo může zvolit variantu, že pustí na oplátku vlastní song a tím podobu polibku změní. Je dobré nechat song nějakou dobu hrát. Můžete tedy pomocí písniček měnit náladu polibku. Po celou dobu, co takhle posloucháte, tak je dobré hrát - tedy můžete se pohybovat do rytmu, zaposlouchat se do hudby, ksichtit se atp.

Po dobu polibku je potřeba, aby aspoň jeden z páru měl ruku na svém uchu na znamení toho, že polibek probíhá (aby to bylo očividné i pro okolo stojící čumily).

Druhy polibku jsou: romantický polibek, vášnivý polibek, divný/špatný polibek (finální skladby budou trochu upravené).

Použití rozdvojek je na vlastní nebezpečí.

Násilí

Ve hře můžeš násilí ztvárnit dvěma různými způsoby. Pokud chceš někomu dát facku, tak použij klasickou divadelní facku. Pokud ale budeš chtít vyvolat rvačku, tak ji normálně herně vyprovokuješ, a pokud ji budete chtít uskutečnit, tak si najednou (každý do svých sluchátek) pustíte k tomu určenou písničku. Je dobré si začátek rvačky odpočítat (gesty tři, dva, jedna), abyste měli stejný moment, kdy písničku pustíte. V ten okamžik můžete začít odehrávat lehkou verzi divadelní rvačky, případně také zpomalenou rvačku. Důležité je abyste upoutali pozornost ostatních, kteří na vás začnou reagovat. Stejně tak, pokud ty uvidíš někoho se rvát, reaguj. Je možné povzbuzovat, bučet, utíkat s pláčem, křičet na ně a podobně.

Rvačku vyhrává ten, kdo má delší song. Každá postava dostane svůj bojovný song. Vyhrává ten, komu hudba hraje déle. Tedy ten, komu skončí písnička a vidí, že druhý ještě bojuje, tak skončí souboj a prohraje. DŮLEŽITÉ: neposlouchej tuto písničku předem! Nikdo by neměl před začátkem vědět, jak dlouhou má písničku na rvačku (všechny stopy jsou stejné dlouhé, pouze po určité době nastane ticho).

Drogy

Na hře koluje pouze jeden typ drogy, který má zkratku HFS (Holy F****** Sh**). Pokud si drogu vezmeš, tak si pustíš song, který bude vyjadřovat, jaký účinek právě na tebe droga má. Song pustíš podle barvy drogy - např. žlutá lentilka bude znamenat, že si máš pustit song s názvem: Droga - žlutá. Nebudeme zde popisovat, jakou reakci můžeš mít, ale věříme, že to poznáš z daných písniček a zahraješ podle toho, jak to budeš cítit. Dokud hraje písnička, droga na tebe silně účinkuje. Potom můžeš nechávat lehce doznívat, ale zásadní účinek drogy je v průběhu hraní písničky. Zároveň máš samozřejmě celou dobu nasazená sluchátka - ano, může se stát, že neuslyšíš, co ti ostatní říkají, ale to tak bývá, když jedeš na drogách.

Hudba na hře

Veškerou hudbu, která je potřeba k mechanikám, od nás dostaneš před hrou spolu s postavou.

Budeme rádi, když budeš do hry vkládat také jiné písně než ty od nás. To, co najdeš v souboru, je takový základní bank písní, ze kterých můžeš vybírat. Pokud chceš, tak určitě můžeš použít i jiné písničky. Jenom tě poprosíme, abys dodržoval styl, tedy jakýsi anglosaský pop-rock. Všechny používané písně musí být v angličtině.

Vyber si pět až deset písniček a přejmenuj si je, aby se ti v nich dobře a rychle orientovalo.

Tanec

Na hře bude v určité míře přítomen i tanec, přece jenom jde o ples. Nemusíš se ale bát, pokud neumíš tančit. Budou se tančit dva základní tance, které vás před hrou “naučíme”. Jde o ploužák, který jistě každý zná ze svého dětství (slečna má ruce na ramenou pána, pán má ruce v pase slečny a jemně se otáčí do hudby), a poté takový jednoduchý tanec na rychlé písničky, který zvládne každý, klasické pohupování. Je také možné mít postavu, která se tanci naprosto vyhýbá, ale věříme, že to nebude potřeba, protože nejde o co nejlepší taneční výkon.

Zpěv

Na hře se může stát, že někdo bude zpívat. Nebudeme po vás (většinou) chtít, abyste sami předváděli pěvecká vystoupení, resp. nebudeme po vás chtít, abyste je kvalitně odzpívali. Každý dostane ke svojí postavě i písničku, kterou může použít pro případ, že by cítil potřebu zpívat. Je dobré si ji dopředu poslechnout a vytisknout si její text, abyste ji uměli dobře odehrát.

Ve hře bude poměrně zásadní, jak která postava umí zpívat. Dobří zpěváci budou zpívat na playback (ve hře to samozřejmě všichni vnímají tak, že zpívá normálně bez techniky). Hráč mizerného zpěváka si písničku pustí do sluchátek a zazpívá ji sám. Důležité je, aby i okolí na dobré a špatné zpěváky náležitě reagovalo.